Telefon: 22 122 81 25     Email: webmaster@slubfilm.pl

O sprzęcie słów kilka – współpraca z operatorem kamery (kamerzystą) i efekt końcowy

Kamera wideo, lustrzanka, bezlusterkowiec, Canon, Nikon, głowa boli, a to dopiero początek :). Bez zagłębiania się w techniczne szczegóły postaram się przybliżyć Wam charakterystykę pracy na poszczególnym sprzęcie i opisać jak to się przekłada na końcowe wideo i współpracę z operatorem kamery.

Kamera HDV

 

hdr-fx7e

Kamery tego typu były popularne mniej więcej do 2012r. Nie oferuję pełnej rozdzielczości Full HD. Jest to oferta najtańsza na rynku – osoby zajmujące się wideofilmowaniem nie planują inwestować w sprzęt, umawiając się na spotkanie z taką osobą usłyszycie “zamierzam kończyć działalność, to już ostatnie wesele, ale dla was jeszcze zrobię wyjątek :)”.
Jakość obrazu przy dziennym świetle powinna być w miarę zadowalająca, natomiast jeżeli macie ciemną salę, obraz będzie niewyraźny i zaszumiony (śnieży).
Operator kamery (kamerzysta) też może wybrnąć z sytuacji i na salę wstawić swoje oświetlenie, pytanie tylko, czy nie zepsuje to nastroju i klimatu.
Jedna osoba z taką kamerą z powodzeniem zarejestruje całą uroczystość. Operator kamery (kamerzysta) będzie doświadczony, jeżeli w jakiejś sytuacji poczujecie się zagubieni, to pomoże Wam, kiwnie, szepnie co macie robić.
Raczej nie ma co liczyć na dynamiczny montaż i efektowne ujęcia ze steadycamu (stabilizator kamery), gdyż kamera zaczyna rejestrować z pewnym opóźnieniem i jest za ciężka do umieszczenia na steadycamie. Dostaniecie wideo z długimi ujęciami, całość może trwać nawet do 3 godzin.

Kamera camcoder na karty pamięci

2-fdr-ax33

Taka kamera zarejestruje już obraz w pełnej rozdzielczości Full HD a nawet w 4K. Jakość obrazu będzie lepsza, dodatkowo zapis na kartach pamięci jest bardziej niezawodny, niektóre kamery rejestrują obraz na dwóch nośnikach jednocześnie.

Zarówno kamery HDV jaki camcodery mają w miarę uniwersalne obiektywy z zoomem (przybliżeniem). Operator kamery (kamerzysta) będzie mógł dyskretnie nagrywać z pewnej odległości.

Jakość obrazu przy słabym oświetleniu będzie zależała od modelu kamery, natomiast nie będzie tak dobra jak w przypadku aparatu.
Kamera ma błyskawiczny start zapisu, karta pamięci jest lepiej przystosowana do zapisu krótkich ujęć, montaż może być dynamiczny. Możliwe są ujęcia ze stedycamu, ponieważ w porównaniu do kamery na kasety HDV kamera jest mniejsza i lżejsza.
Jedna osoba z powodzeniem zarejestruje całą uroczystość.

Lustrzanki DSLR, Canon, Nikon

3-eos6d_lens3q_675x450

W stosunku do kamer jakość obrazu będzie zdecydowanie lepsza, przede wszystkim dzięki małej głębi ostrości – osoby i obiekty pierwszym planie będą ostre, natomiast tło będzie rozmyte, tzw. efekt bokeh. W aparatach rozmiar matrycy jest dokładnie taki sam jak w przypadku taśmy filmowa, skojarzenia z kinem i filmem jak najbardziej poprawne. Takiego efektu nie uzyskamy za pomocą kamer.
Jakość obrazu będzie również świetna przy słabym oświetleniu, jeżeli macie ciemną i nastrojową salę jest to argument zdecydowanie przemawiający za lustrzankami.

Praca na tak małej głębi ostrości wymaga od operatora nie lada wysiłku i doświadczenia, dlatego przeważnie jest dwóch operatorów.
Filmowcy pracujący na lustrzankach korzystają ze stałoogniskowych obiektywów – taka osoba będzie częściej biegał w przód i w tył, aby uchwycić odpowiedni kadr, co się z tym wiąże, będzie bardziej widoczny w trakcie uroczystości.
Jest ryzyko, że nieostre ujęcia operator kamery będzie chciał powtórzyć.

Bezlusterkowce

4-cx79100_n_wsel1670z_right

Są to aparaty z wymiennymi obiektywami, często o bardzo małych niepozornych gabarytach. Jakość obrazu i efekt końcowy jest zbliżony do lustrzanek.
Aparaty dobrze sobie radzą w słabym oświetleniu, małe gabaryty i waga są wręcz idealne do ujęć ze steadycamu.

Efekt rozmytego tła jest zauważalny, a po zastosowaniu stałoogniskowych obiektywów również możemy uzyskać filmowy efekt.
Aparaty bezlusterkowe błyskawicznie ostrzą obraz, dzięki czemu obsługa uroczystości przez jedną osobę jest możliwa.
Osoba z nowoczesnym aparatem dostarczy Wam film w dobrej jakości, jednocześnie przy zachowaniu rozsądnej ceny. Na widok małego aparatu, goście weselni będą zachowywać się bardziej naturalnie i nie będzie paraliżował ich widok dużej kamery :).

Drony, Steadycam

Niewątpliwie ujęcia z drona są efektowne i urozmaicają film. Pamiętajcie, że większość ekip zastrzega sobie prawo, niewykonania lotu w przypadku złej pogody i silnego wiatru.
Dron generuje sporo hałasu, jest też niemałą sensacją w trakcie uroczystości – goście będą patrzeć się w kierunku drona, a to przecież Wy jesteście najważniejsi.
Jeżeli lot dronem wykonuje ekipa filmowa której zapłaciliście, to taki lot ma charakter komercyjny. Operator drona powinien uzyskać odpowiedni certyfikat wydany przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Bez odpowiednich zezwoleń można latać tylko w przypadku gdy lot ma charakter rekreacyjny lub sportowy.

Za pomocą steadycamu można uzyskać efekt “latającej kamery”. Wszystkie płynne ujęcia wewnątrz pomieszczeń są kręcone za pomocą stedycamu. Uroczystość weselna nie dzieje się w jednym miejscu, wraz z Wami operator będzie musiał się przemieszczać, dobrze aby obraz był jak najbardziej płynny i kroki nie przenosiły się na ruch kamery.

 

Źródła zdjęć: sony.com, canon.com

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *